onsdag 17 mars 2010

Byråkrati

Spansk byråkrati kan man säga mycket om. Som mycket annat faller dagens inlägg under kategorin "hur tänkte de nu."

Jag är just nu i slutfasen av att starta ett företag. Som ett led i detta så måste givetvis aktiekapital sättas in på ett bankkonto. Därefter så får jag ett intyg på att kapitalet är insatt och kan med detta intyg, samt 57 andra dokument, gå till notarien.

Från det att jag får intyget från banken så är mitt konto låst och jag kan inte komma åt pengarna.

Idag gick jag för hämta ut registreringsbeviset. Jag stötte dock på patrull när det visade sig att notarien ville få betalt innan de överlämnar registreringsbeviset.

Vilket är lite bökigt, då jag behöver just registreringsbeviset för att kunna "låsa upp" mitt bankkonto och betala den räkning som notarien precis överlämnat till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar